wtorek, 15 listopada 2011

Francuska klawiatura

Jeśli chcecie używać francuskich znaków na skype'ie, w dowolnym edytorze tekstu (np. Word) lub w e-mailach, należy przełączyć klawiaturę z języka polskiego na język francuski. Poniżej przedstawiam jak to zrobić w systemie Windows XP.

- wchodzimy w Start => Ustawienia => Panel sterowania => Opcje regionalne i językowe
- wybieramy zakładkę Języki
- w punkcie Usługi tekstowe i języki klikamy na Szczegóły
- w punkcie Zainstalowane usługi klikamy na Dodaj 
- z listy wybieramy  Francuski (Szwajcaria) [nie wybieramy Francuski (Francja) bowiem układ klawiatury jest bardziej skomplikowany)
- klikamy Zastosuj i już możemy zmieniać układ klawiatury za pomocą ikonki na pasku zadań znajdującym się na dole ekranu

Tutaj znajdziecie troszkę krótszą drogę do osiągnięcia tego samego rezultatu (instrukcja z obrazkami). Należy tylko pamiętać, aby na końcu wybrać język Francuski (Szwajcaria).

Oto skróty, które odpowiadają francuskim znakom :

é =>  ; 
è => [
ê => kombinacja = e
à =>
â =>  kombinacja = a
î  => kombinacja = i
ï  => kombinacja ] i
û => kombinacja = u
ü => kombinacja Shift [
ö => kombinacja Shift ;
ç => kombinacja Shift 4

Kilka innych skrótów :

   => kombinacja Shift . (kropka)
   => kombinacja Shift , (przecinek)
  => kombinacja Shift - (myślnik)
  => kombinacja Shift 0
   => kombinacja Shift 7

Uwaga : w tym układzie klawiatury, "y" i "z" zostały zamienione miejscami

Wiem, że może to wydawać się dość skomplikowane, ale uwierzcie mi na słowo, że bardzo łatwo można się tego nauczyć. Stosowanie francuskiej klawiatury nie tylko ułatwi Wam życie, ale przede wszystkim pozwoli nauczyć się poprawnie pisać, bo nie zapominajmy, że brak akcentów traktowany jest jako błąd ortograficzny. 

A tak wygląda prawdziwa francuska klawiatura

21 komentarzy:

  1. Innym rozwiązaniem, przy zachowaniu układu QWERTY, jest wybranie języka Angielski (Stany Zjednoczone) oraz klawiatury Amerykański Międzynarodowy. Tworzenie francuskich znaków wygląda wtedy tak:
    â, ê, î, ô, û = ^ następnie a, e, i, o, u

    é, ç = ' (znak który jest na tym samym klawiszu co cudzysłów ") następnie e, c

    à, è, ù = ` (znak, który jest na tym samym klawiszu co tylda ~) następnie a, e, u

    ä, ë, ï = "(cudzysłów) następnie a, e, i

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Twoja propozycja wygląda na o wiele łatwiejszą niż moja. Przekażę dalej :)

      Usuń
    2. @Grzegorz: Wydawało się to fajnym pomysłem, ale...

      Ja mam (na laptopie) znak ^ razem na klawiszu z cyfrą 6. Żeby "zadziałał" muszę wcisnąć shift (inaczej wpisuje się 6). Gdy więc wciskam klawisz ^/6 + shift + o jednocześnie, to pojawia mi się Ô, ale tylko i wyłącznie duże (przez ten shift pewnie)...

      Drugi problem jest taki, że ten system nie działa mi w przeglądarce (ale to pewnie muszę coś zmienić w ustawieniach przeglądarki?).

      Usuń
    3. Wystarczy, ze wcisniesz na klawiaturze caps lock i mozesz miec male litery uzywajac shifta jednoczesnie.

      Usuń
  2. Dzięki za obie info.
    Swoją drogą fajna jest ta stronka.
    Powodzenia.
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że informacje się przydały :) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Mam laptopa z francuska klawiatura, musiałem kupić bo ten z Polski padł i niestety nie wiem dotąd jak wstawić ligaturę Æ æ oraz o przyklejone do e
    Daszki i dwóch kropek uzyskujemy wciskając symbol daszka lub dwóch kropek położony na klawiszu obok klawisza p i następnie literę np. a e u lub inna. Jeśli ktoś wie jak to zrobić proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W języku francuskim nie istnieje połączenie "ae" (?), a jeśli chodzi o uzyskanie "oe" na klawiaturze francuskiej wciskasz Alt, wpisujesz liczbę 0156, puszczasz Alt i powinien pojawić się znak "oe". Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Dzieki za rade -DZIAŁA. Jeszcze poszukam kodu wstawiającego przyklejone a do e [ Æ ]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kto szuka ZNAJDUJE. Na klawiaturze francuskiej można uzyskać przyklejone a do e
      1.wciskasz Alt, wpisujesz liczbę 0230, puszczasz Alt uzyskujesz æ
      2.wciskasz Alt, wpisujesz liczbę 0140, puszczasz Alt uzyskujesz Œ
      3.wciskasz Alt, wpisujesz liczbę 0198, puszczasz Alt uzyskujesz Æ
      Jeśli chcesz mogę podać kody uzyskania polskich ogonków?

      Usuń
  5. Kanadyjska klawiatura wielojęzyczna (Canadian Multilingual) jest moim zdaniem najbardziej praktyczna
    - QWERTY, (a nie AZERTY!)
    - brak problemu z Z/Y
    Wygodne "akcenty"
    - é è à ç, na osobnych klawiszach - ' / ]
    A pozostałe (rzadsze)
    - "^"(klawisz "[" na polskiej) + litera dla ê,â,ô,î
    - "^" + shift + litera dla ë,ä,ö,ï

    Warto spróbować, jest najbardziej podobna do typowego polskiego ustawienia.

    Wydaję mi się nawet, że łatwiej zapamiętuję pisownie wyrazów z akcentami gdy muszę nacisnąć zupełnie inny klawisz dla è czy é niż np. alt/ctrl/^ + e

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popieram, kanadyjska klawiatura jest niezastąpiona i przynajmniej zwykła "qwerty"!

      Usuń
  6. Polecam stronkę: http://french.typeit.org/

    OdpowiedzUsuń
  7. POMOCY ! mam franc.klawiature i nie wiem, jak wstawic malpe , czy ktos wie?

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystko fajnie, ale nie moglam sie potem dostac do wlasnego komputera xD Haslo trzeba przepisac z uwzglednieniem szyfru nowego ukladu klawiatury. Ale ta radosc: ê ü ö ä è à é !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha,faktycznie trzeba na to uważać :)
      Ja kiedyś zablokowałam sobie konto bankowe, bo nie zauważyłam, że nie mieniłam klawiaury z FR na PL :D Ale za to teraz zawsze sprawdzam to w pierwszej kolejności, jak mi hasła nie wchodzą hehe

      Usuń
  9. Cześć , Justyno , a jak poradzić sobie z apostrofem , który często jest używany w j. francuskim . Ja wrzuciłam wersje szwajcarską :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Salut Roma :) W wersji szwajcarskiej apostrof znajduje się pod klawiszem "myślnik/podkreślnik" na pasku z cyframi, między 0 a +/=.

      Usuń
  10. Gdybyś miała problem z klawiaturą to polecam ten artykuł https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/nie-dziala-klawiatura-w-laptopie Znajdziesz tam wskazówki co zrobić w przypadku niedziałającej klawiatury. Mi ten artykuł ostatnio bardzo pomógł.

    OdpowiedzUsuń