sobota, 27 września 2014

Od gramatyki do mówienia

Dzisiaj postanowiłam popełnić wpis z myślą o kolegach nauczycielach, ale również, nie ukrywam, z myślą o potencjalnych uczniach, w celu przybliżenia im moich metod nauczania ;) Podobny temat poruszyłam już wcześniej TUTAJ.

Jednym z elementów nauki jest robienie ćwiczeń z gramatyki, które następnie należy sprawdzić, często w trakcie czytania ich na głos przez ucznia. Jak urozmaicić pracę z ćwiczeniami, aby nie była wyłącznie monotonnym czytaniem zdań i polowaniem na błędy? 

W dzisiejszym wpisie chciałabym Wam pokazać, jak zmotywować ucznia do mówienia, wykorzystując ćwiczenia gramatyczne. Oczywiście Ameryki tutaj nie odkryję ;), ale może niektórzy z Was spojrzą na nudną gramatykę ;) z nieco innej perspektywy. 


Poziom podstawowy:

W tym przypadku czytanie ćwiczeń, oprócz sprawdzania ich poprawności, ma na celu pracę nad wymową. Korygowanie wymowy na początku nauki jest bardzo ważne, więc każda okazja ku temu jest dobra :) Czytanie na głos pomaga również zapamiętywać słowa a nawet całe konstrukcje czy zdania.

Dobra rada : Niektórym uczniom może wydawać się, że takie czytanie ćwiczeń jest marnowaniem czasu i pieniędzy, że nauczycielowi nie chce się prowadzić zajęć ;) Dlatego zawsze jasno określaj cele każdej formy nauki!

Oto kilka sposobów na kreatywną pracę z ćwiczeniami z gramatyki :

1. Dokończ zdanie.

Kliknij rysunek, aby powiększyć

Zadanie domowe : odmienić czasowniki w pierwszej osobie. 
Na lekcji poproś ucznia, aby dokończył dowolnie każde ze zdań.

Przykłady :
1. Je regarde la télé deux heures par jour.
2. Je travaille à la boulangerie de 9h à 18h.
3. Je parle polonais et français.
4. Je ne mange pas de viande parce que je suis végétarien.
Etc.

2. Dokończ historię.

Kliknij rysunek, aby powiększyć

Zadanie domowe : przekształcić tekst, używając czasu przeszłego.
Na lekcji poproś ucznia, aby dopowiedział w kilku zdaniach ciąg dalszy historii.

3. Pytania dodatkowe.

Kliknij rysunek, aby powiększyć

Zadanie domowe : wstawić odpowiednie zaimki dzierżawcze. 
Na lekcji zadaj uczniowie dodatkowe pytania, wykorzystując słownictwo użyte w ćwiczeniu.

Przykłady:
1. Es-tu ordonné(e) ou désordonné(e)? Aimes-tu faire le ménage?
2. Ranges-tu ta chambre régulièrement? Combien de fois par semaine?
3. Fais-tu ton lit chaque matin?
4. Ton lit est-il confortable? 
4. Repasses-tu toujours tes vêtements?
Etc.

4. Odbij piłeczkę.

Kliknij rysunek, aby powiększyć

Zadanie domowe: odpowiedzieć na pytania. 
Na lekcji poproś ucznia, aby zadał pytania Tobie, używając formy "tu".

Poziomy średnio zaawansowany i zaawansowany :

Na tych poziomach nie ma oczywiście sensu czytać wszystkich ćwiczeń. Uczeń jest na tyle samodzielny, że wystarczy ograniczyć się do omówienia popełnionych błędów oraz zadania dodatkowych pytań z użyciem ciekawych konstrukcji i słówek, które pojawiły się w ćwiczeniach.

Podsumowując:

Każda okazja jest dobra, aby ćwiczyć mówienie. Tematy do krótkich rozmów można znaleźć wszędzie nawet w ćwiczeniach gramatycznych i to na każdym poziomie. 

Dobra rada : Zachęcaj uczniów do mówienia. Zasypuj ich pytaniami. Wszędzie szukaj inspiracji do rozmów. W ten sposób pomagasz im przełamać blokadę przed mówieniem. 

Zdjęcia ćwiczeń pochodzą z książki Grammaire progessive du français, niveau débutant.

10 komentarzy:

  1. Witaj Justyno.

    W pełni się zgadzam z Twoją opinią że "Czytanie na głos pomaga również zapamiętywać słowa a nawet całe konstrukcje czy zdania".

    Sam stosuje tą metodę ;)
    Używam do tego celu między innymi, komiksów opartych na bardzo popularnej we Francji serii animowanej. W każdej chwili mogę włączyć dany epizod i sprawdzić czy poprawnie przeczytałem daną kwestię. I to działa.
    Pamiętam ze z początku, miałem bardzo duże kłopoty żeby poprawnie powiedzieć słowa jak: brouillard, Marseille czy méditerranéen.
    Na koniec, widzę że też, używasz moich ulubionych podręczników: Grammaire progressive du français :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo za komentarz. Myślę, że pomoże on innym uczącym się spojrzeć przychylniejszym okiem na kwestię czytania na głos :)
      A podręczniki CLE International są najlepsze!!!
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. ah kiedy pomysle, ze czytanie na glos jest wyklete przed metodologow... (Nie wiem, czy znasz ksiazke 7 grzechow glownych nauczycieli jezykow obcych), jak dla mnie, to najlepszy sposob, by pracowac nady wymowa, na kazdym poziomie, a poza tym uczniowie uwielbiaja czytac dialogi w parach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w ogóle jestem zdania, że tradycyjne metody są najlepsze :) Ale o tym szerzej w innym poście.
      Dzięki za polecenie książki. Nie czytałam jej, ale jeśli polecasz, to muszę nadrobić zaległości ;)

      Usuń
    2. Nie jestem pewna, czy tak do konca polecam te ksiazke... Znalazlam kilka ciekawych rozwiazan, ale jest tez sporo rzeczy, z ktorymi sie nie zgadzam... no ale kazdy ma swoje metody pracy :) Jesli masz czas, to przeczytaj i powiesz mi, co o niej myslisz.

      Usuń
  3. Zgadzam się z Tobą. Ja na lekcjach niemieckiego robię podobnie. Trzeba już od początku zachęcać do mówienia.

    http://niemiecki-po-ludzku.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zdania, że to, co nie przejdzie przez aparat mowy, nie istnieje ;)
      Więc czytajmy, śpiewajmy, mówmy, a jeśli nie mamy z kim porozmawiać, mówmy do samych siebie ;)

      Usuń
  4. Szkoda, że ja nie trafiłam na początku swojej nauki na takich nauczycieli, niestety bardzo mało czytaliśmy na głos (mimo upominania się, że chcemy!), stąd na początku pobytu we Francji miałam ogromne problemy z zaczęciem mówienia, nikt nie mógł zrozumieć o co mi chodzi, bo wszystko przeinaczałam... Powinnam podesłać adres do Twojego bloga moim byłym nauczycielkom:p (no dobra, niektóre były dobre, ale ze dwie to z pewnością pomyliły się przy wyborze zawodu)...

    OdpowiedzUsuń
  5. hello,, i'm just visit,, have a nice day :D

    OdpowiedzUsuń