Dzisiaj postanowiłam popełnić wpis z myślą o kolegach nauczycielach, ale również, nie ukrywam, z myślą o potencjalnych uczniach, w celu przybliżenia im moich metod nauczania ;) Podobny temat poruszyłam już wcześniej TUTAJ.
Jednym z elementów nauki jest robienie ćwiczeń z gramatyki, które następnie należy sprawdzić, często w trakcie czytania ich na głos przez ucznia. Jak urozmaicić pracę z ćwiczeniami, aby nie była wyłącznie monotonnym czytaniem zdań i polowaniem na błędy?
W dzisiejszym wpisie chciałabym Wam pokazać, jak zmotywować ucznia do mówienia, wykorzystując ćwiczenia gramatyczne. Oczywiście Ameryki tutaj nie odkryję ;), ale może niektórzy z Was spojrzą na nudną gramatykę ;) z nieco innej perspektywy.
Poziom podstawowy:
W tym przypadku czytanie ćwiczeń, oprócz sprawdzania ich poprawności, ma na celu pracę nad wymową. Korygowanie wymowy na początku nauki jest bardzo ważne, więc każda okazja ku temu jest dobra :) Czytanie na głos pomaga również zapamiętywać słowa a nawet całe konstrukcje czy zdania.
Dobra rada : Niektórym uczniom może wydawać się, że takie czytanie ćwiczeń jest marnowaniem czasu i pieniędzy, że nauczycielowi nie chce się prowadzić zajęć ;) Dlatego zawsze jasno określaj cele każdej formy nauki!
Oto kilka sposobów na kreatywną pracę z ćwiczeniami z gramatyki :
1. Dokończ zdanie.
Zadanie domowe : odmienić czasowniki w pierwszej osobie.
Na lekcji poproś ucznia, aby dokończył dowolnie każde ze zdań.
Przykłady :
1. Je regarde la télé deux heures par jour.
2. Je travaille à la boulangerie de 9h à 18h.
3. Je parle polonais et français.
4. Je ne mange pas de viande parce que je suis végétarien.
Etc.
2. Dokończ historię.
Kliknij rysunek, aby powiększyć |
Zadanie domowe : przekształcić tekst, używając czasu przeszłego.
Na lekcji poproś ucznia, aby dopowiedział w kilku zdaniach ciąg dalszy historii.
3. Pytania dodatkowe.
Kliknij rysunek, aby powiększyć |
Zadanie domowe : wstawić odpowiednie zaimki dzierżawcze.
Na lekcji zadaj uczniowie dodatkowe pytania, wykorzystując słownictwo użyte w ćwiczeniu.
Przykłady:
1. Es-tu ordonné(e) ou désordonné(e)? Aimes-tu faire le ménage?
2. Ranges-tu ta chambre régulièrement? Combien de fois par semaine?
3. Fais-tu ton lit chaque matin?
4. Ton lit est-il confortable?
4. Repasses-tu toujours tes vêtements?
Etc.
4. Odbij piłeczkę.
Kliknij rysunek, aby powiększyć |
Zadanie domowe: odpowiedzieć na pytania.
Na lekcji poproś ucznia, aby zadał pytania Tobie, używając formy "tu".
Poziomy średnio zaawansowany i zaawansowany :
Na tych poziomach nie ma oczywiście sensu czytać wszystkich ćwiczeń. Uczeń jest na tyle samodzielny, że wystarczy ograniczyć się do omówienia popełnionych błędów oraz zadania dodatkowych pytań z użyciem ciekawych konstrukcji i słówek, które pojawiły się w ćwiczeniach.
Podsumowując:
Każda okazja jest dobra, aby ćwiczyć mówienie. Tematy do krótkich rozmów można znaleźć wszędzie nawet w ćwiczeniach gramatycznych i to na każdym poziomie.
Dobra rada : Zachęcaj uczniów do mówienia. Zasypuj ich pytaniami. Wszędzie szukaj inspiracji do rozmów. W ten sposób pomagasz im przełamać blokadę przed mówieniem.
Zdjęcia ćwiczeń pochodzą z książki Grammaire progessive du français, niveau débutant.
Witaj Justyno.
OdpowiedzUsuńW pełni się zgadzam z Twoją opinią że "Czytanie na głos pomaga również zapamiętywać słowa a nawet całe konstrukcje czy zdania".
Sam stosuje tą metodę ;)
Używam do tego celu między innymi, komiksów opartych na bardzo popularnej we Francji serii animowanej. W każdej chwili mogę włączyć dany epizod i sprawdzić czy poprawnie przeczytałem daną kwestię. I to działa.
Pamiętam ze z początku, miałem bardzo duże kłopoty żeby poprawnie powiedzieć słowa jak: brouillard, Marseille czy méditerranéen.
Na koniec, widzę że też, używasz moich ulubionych podręczników: Grammaire progressive du français :)
Pozdrawiam
Dziękuję Ci bardzo za komentarz. Myślę, że pomoże on innym uczącym się spojrzeć przychylniejszym okiem na kwestię czytania na głos :)
UsuńA podręczniki CLE International są najlepsze!!!
Pozdrawiam serdecznie
ah kiedy pomysle, ze czytanie na glos jest wyklete przed metodologow... (Nie wiem, czy znasz ksiazke 7 grzechow glownych nauczycieli jezykow obcych), jak dla mnie, to najlepszy sposob, by pracowac nady wymowa, na kazdym poziomie, a poza tym uczniowie uwielbiaja czytac dialogi w parach ;)
OdpowiedzUsuńJa w ogóle jestem zdania, że tradycyjne metody są najlepsze :) Ale o tym szerzej w innym poście.
UsuńDzięki za polecenie książki. Nie czytałam jej, ale jeśli polecasz, to muszę nadrobić zaległości ;)
Nie jestem pewna, czy tak do konca polecam te ksiazke... Znalazlam kilka ciekawych rozwiazan, ale jest tez sporo rzeczy, z ktorymi sie nie zgadzam... no ale kazdy ma swoje metody pracy :) Jesli masz czas, to przeczytaj i powiesz mi, co o niej myslisz.
UsuńZgadzam się z Tobą. Ja na lekcjach niemieckiego robię podobnie. Trzeba już od początku zachęcać do mówienia.
OdpowiedzUsuńhttp://niemiecki-po-ludzku.blogspot.de/
Jestem zdania, że to, co nie przejdzie przez aparat mowy, nie istnieje ;)
UsuńWięc czytajmy, śpiewajmy, mówmy, a jeśli nie mamy z kim porozmawiać, mówmy do samych siebie ;)
Szkoda, że ja nie trafiłam na początku swojej nauki na takich nauczycieli, niestety bardzo mało czytaliśmy na głos (mimo upominania się, że chcemy!), stąd na początku pobytu we Francji miałam ogromne problemy z zaczęciem mówienia, nikt nie mógł zrozumieć o co mi chodzi, bo wszystko przeinaczałam... Powinnam podesłać adres do Twojego bloga moim byłym nauczycielkom:p (no dobra, niektóre były dobre, ale ze dwie to z pewnością pomyliły się przy wyborze zawodu)...
OdpowiedzUsuńNo właśnie, takie banalne ćwiczenie, a ile korzyści :)
Usuńhello,, i'm just visit,, have a nice day :D
OdpowiedzUsuń