Jak zmotywować ucznia do mówienia, pisania? Odwieczny dylemat każdego nauczyciela. Oto 5 sprawdzonych sposobów do wprowadzenie w życie od.... zaraz :)
1. Quoi de neuf, czyli rozgrzewka
Wychodzę z założenia, że moi uczniowie powinni umieć opowiadać o rzeczywistości, w której żyją. Mam tutaj na myśli ich codzienne życie, szkołę, pracę, zainteresowania, pogodę, emocje, etc. Dlatego każdą z moich lekcji zaczynam od kilkuminutowej rozgrzewki : Comment vas-tu? Quoi de neuf? Comment as-tu passé ta journée/ ta semaine / ton week-end? Tym samym prowokuję ich do rozmowy, którą zazwyczaj przeprowadza się z rodziną czy przyjaciółmi. Przy okazji każdy uczeń z osobna tworzy swój własny słownik niezbędny do opisywania rzeczywistości, w której funkcjonuje. Pojawiają się słowa i zwroty, które nie zawsze można znaleźć w podręcznikach (szczególnie w tych na poziomie podstawowym), a które są dla niego bezcenne. A co zrobić kiedy w życie ucznia wkrada się rutyna i na pytanie quoi de neuf? (co nowego?) odpowiada rien de neuf (nic nowego)? Można zawsze zapytać o ostatnio obejrzany film, przeczytaną książkę lub po prostu o to, co widzi właśnie przez okno. Każdy temat jest dobry. Moi uczniowie wiedzą, że nie wymigają się od rozgrzewki i często mają już z góry zaplanowane, o czym będą opowiadać na lekcji :)